четвер, 9 червня 2016 р.

Програма активізація творчої уяви дошкільників




Мета програми: активізація та розвиток творчої уяви дошкільників

Завдання:
1. Збагачення знань і уявлень дошкільників про навколишній світ.
2. Розкриття і розвиток творчих здібностей кожної дитини.
3. Створення атмосфери, сприятливої ​​для продукування уяви і творчості дітей.
4. Гармонізація емоційних станів в колективі групи і кожної окремо взятої дитини.
5. Гуртування колективу.
6. Розвиток уваги, пам'яті, мислення, рухових навичок, мови дошкільників.
7. Заохочення і стимуляція бажання і прагнення дітей до пізнання і дослідження нового.
8. Показати дітям різні боки, форми і аспекти творчої діяльності, а також показати можливості реалізації і застосування творчої уяви, креативних ідей в житті.
9. Навчити дітей творчо підходити до життєвих ситуацій і обставин.
10. Навчити дітей мислити творчо і вміти розряджати свої переживання, емоції через творчість і в дії уяви.

Форма проведення занять: групова (по 10-15 дітей).

Місце проведення занять: групова кімната.

Кількість занять: 10 (по 2 рази в тиждень).

Тривалість: 25-35 хвилин.

Принципи побудови програми: найбільш важливим віковим періодом у розвитку пізнавальних процесів є дитинство дитини. Зміна психічних особливостей дитини відбувається під впливом тієї діяльності, яку він освоює на даний момент. Не дивлячись на поступовий перехід дітей до навчальної діяльності, провідною діяльністю в старшому шкільному залишається гра, вона є досить привабливою і бажаною для дітей, що враховувалося при складанні даної програми, що включає в себе безліч різноманітних ігор та вправ. Гра створює атмосферу невимушеності, допомагає дітям розслабитися. У грі легше і простіше засвоюються нові і удосконалюються вже наявні знання, вміння і навички, легше розкриваються творчі здібності учасників. У програмі багато рухливих ігор, оскільки дошкільникам властива активна рухова діяльність, в якій відбувається як формування і закріплення нових навичок, ролей і форм поведінки, так і розрядка емоційного стану, фізичної напруги, згуртування класного колективу. У програмі представлено досить багато ігор і вправ, пов'язаних з художньою творчістю. Робота з кольором, з формами, з образами стимулює дитячу уяву. У програмі також передбачені і вправи на розвиток невербального уяви. Заняття побудовані таким чином, що в процесі кожного з них удосконалюються не тільки творчі здібності і уява дитини, а й інші психічні процеси (пам'ять, увага, мислення, мова, емоції), так як робота всіх психічних процесів взаємопов'язана і розвиток одного впливає на функціонування іншого. У вправах також є пізнавальний момент, коли діти дізнаються щось нове, чого до нині не знали або що знали недостатньо, а, як відомо, обсяг наявних знань і вражень у дитини є одним з основоположних моментів для розвитку і вдосконалення творчої уяви.
Інструменти і обладнання: музичний центр і диски з дитячими казками і піснями, звуками природи; аркуші паперу, прості та кольорові олівці, гумки, фломастери, фарби, пензлі, крейда, дошка; м'які іграшки.

Конспекти занять:

Заняття № 1.
1) Вправа «Моє улюблене заняття».
Мета: розвиток емпатії, впевненості в собі, вміння слухати, встановлення сприятливої ​​емоційної атмосфери.
Хід проведення. Кожен по колу розповідає, що він найбільше любить робити.
2) Вправа «Побажання свого сусіда».
Мета: розвиток почуття колективу, доброзичливого ставлення один до одного.
Хід проведення. Кожен учасник по черзі говорить побажання сусідові справа.
3) Вправа «Тварини».
Мета: гра розвиває уяву, пластичність рухів і створює веселий настрій, який об'єднує групу.
Хід заняття. Кожен учасник по черзі за допомогою жестів і міміки показує якусь тварину, а всі інші учасники повинні вгадати.
4) Прощання.
Закінчуються всі заняття одним і тим же прощанням, яке об'єднує дітей і пов'язує дні в єдину програму. У перше заняття дітям пропонується виробити єдиний для всіх днів ритуал прощання, який повинен містити в собі взаємодію (наприклад, загальне рукостискання в колі, оплески один одному).

Заняття № 2.
1) Вправа «Привітання».
Мета: дозволяє створити позитивну атмосферу і налаштувати дітей на майбутнє заняття.
Хід проведення. На початку вправи говориться про різні способи вітання, реально існуючих і жартівливих. Дітям пропонується привітатися плечем, спиною, щокою, вигадати свій власний спосіб вітання для сьогоднішнього заняття.
2) Вправа «Говори навпаки».
Мета: розвиток уяви, мислення, мовлення.
Хід гри. Дітям пропонується підбирати до слів, які говорить вихователь, слова з протилежним значенням.
Стимульний матеріал:
а) великий, товстий, темний, порожній, чистий, хворий, сумний, сильний, широкий, гарячий;
б) боягуз, день, зло, світло, радість;
в) швидко, високо, далеко, важко, жарко;
г) лагодити, зустрічати, запалювати, кричати, піднімати, забувати, втрачати, сумувати, плакати, нагрівати.
3) Вправа «Море хвилюється - раз ...»
Мета: розвиток фантазії, координації рухів, вміння керувати своїм тілом.
Хід проведення. Ведучий вимовляє лічилку:
Море хвилюється - раз,
Море хвилюється - два,
Море хвилюється - три,
Морська фігура на місці замри!
Поки він це говорить, всі учасники вільно рухаються, зображуючи хвилі. На слово «замри» все завмирають, показуючи якусь істоту або предмет. Ведучий підходить по черзі до кожної з фігур і дотиком руки оживляє її. Гравець-фігура зображає рухами і озвучує свого персонажа так, щоб вийшло схоже. Ведучий намагається відгадати. Коли всі фігури зображені, він вибирає найбільш вдалу, яка стає ведучим.
4) Прощання.

Заняття № 3.
1) Вправа «Рахунок».
Мета: згуртування групи, формування настрою на заняття.
Хід проведення: учасники розраховуються по порядку. Ті, хто називає цифру, яка містить три, підстрибує на місці.
Інший варіант - з учасниками обговорюється заборонена цифра. Коли до неї доходить рахунок, замість її називання, учаснику потрібно пропустити в долоньки цю цифру (наприклад, якщо заборонена цифра 5, то дитина 5 разів ляскає).
2) Вправа «Квадрати».
Мета: розвиток уяви.
Обладнання: аркуші із зображенням квадратів, ручки, олівці.
Хід проведення. Учасникам пропонується придумати різні способи прикрасити 13 квадратів різної величини чорною ручкою або простим олівцем. Потім квадрати демонструються один одному.
3) Вправа «Намалюй почуття».
Мета: розвиток уяви.
Обладнання: аркуші паперу, прості та кольорові олівці, гумки, фарби.
Хід проведення. Кожній дитині пропонується намалювати те почуття, яке він відчуває на даний момент. Наприкінці діти показують один одному свої малюнки, або влаштовують невелику виставку.
4) Прощання.

Заняття № 4.
1) Вправа «Комплімент».
Мета: розвиток доброзичливого ставлення один до одного, згуртування групи.
Устаткування: м'яка іграшка або м'яч.
Хід проведення. Діти стають в коло. Одному з них вручається іграшка, яку він повинен кинути в руки того, кому хоче, при цьому сказавши йому комплімент. І так триває до того моменту, поки всі учасники не отримають хоча б по одному компліменту.
2) Вправа «Склади речення».
Мета: розвиток уяви, уміння правильно будувати речення.
Хід проведення. Учасникам пропонується скласти речення, використовуючи три різних слова.
Набори слів:
  • бджола, комп'ютер, місто;
  • сад, гра, ранок;
  • захід, зима, конячка;
  • Африка, жираф, хмари;
  • Північ, мрія, ведмідь.
3) Вправа «Відгадуй-показуй».
Мета: розвиток уяви, фантазії, творчості, пам'яті, вміння оперувати образами, швидкості мислення та координації рухів, розширення знань про навколишній світ.
Стимульний матеріал: тексти загадок.
Хід проведення. Учасники будуються в коло. Вихователь читає загадку, діти повинні швидко відповісти і прийняти відповідну відгадці позу або рухове дію. Інший варіант - вихователь загадує загадку кожній дитині по черзі.
Загадки:
В морі, не торкнувши дна ,
Риба плаває одна.
Страх вселяє всім хижачка,
Зла, могутня і страшна! . (Акула)

Довгі ноги — довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)

Навесні барвиста квітка
на галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
враз знялась і полетіла. (Метелик)

Вдалині посеред ночі
засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
морозець біжить по шкірі.  (Вовк)

Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важно ходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів. рак).

Влітку повно її скрізь,
Листячко зелене їсть,
А пташки її куштують,
І город, і сад рятують. (Гусінь).

         Довга шия, як драбина,
         В чорних плямах жовта спина,
         Листячко з дерев зриває,
         В холодочку спочиває. (Жирафа)

Дуже товсті ноги маю,
Тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст,
Біля рота маю хвіст! (Слон)

Не ходжу я,  а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня. (Заєць)

У кого біле черевце
І чорна-чорна спина?
Всі діти знають відповідь:
Звичайно, у …(Пінгвіна)

 Ти зі мною не знайомий?
Я живу на дні морському,
голова і вісім ніг -
ось і весь я ... (Восьминіг).

Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав,
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни. (Ведмідь)

Швець – не швець,
Кравець – не кравець,
Тримає в роті щетину,
А в руках – ножиці. (Рак)

Пухнастий клубочок
Виліз на дубочок,
Жолуді зриває
І в дупло ховає. (Білка)

У воді плаває, по землі ходить,
А з хатини не виходить.
Живе спокійно, не спішить,
Вона ніколи не біжить,
Під панциром без страху
Гуляє… (Черепаха)

Я маленька, зелененька,
Дуже спритна і гарненька,
Як за хвіст мене піймати,
Можу я його віддати. (Ящірка)
4) Прощання.

Заняття № 5.
1) Вправа «Добрі-злі».
Мета: розвиток уяви, образного мислення, емоційної сфери, образотворчих навичок.
Обладнання: картки з контурними зображеннями двох фей (королів, чарівників, принцес) за кількістю дітей, простий олівець, ластик, набір кольорових олівців або фломастерів, фарб.
Хід проведення. Вихователь роздає дітям картки і каже: «На аркуші паперу ви бачите зображення двох чарівниць. Уявіть собі, що одна з них зла, інша добра. Щоб усім було зрозуміло, де яка чарівниця, розфарбуйте їх так, щоб це стало зрозуміло кожному. Можливо, ви захочете зобразити якісь чарівні речі або казкових супутників наших чарівниц ». Після закінчення малювання влаштовується міні-виставка робіт.
    1. Вправа "На що це схоже?"
Мета:Навчити в уяві створювати образи предметів, грунтуючись на їх схематичному зображенні.
Обладнання: Набір з 10 карток. На кожній намальована одна фігурка, яка може сприйматися як деталь або контурне зображення окремого предмета. Наприклад, можуть бути дані такі зображення: два кола, вписані один в інший, трикутник з кулькою нагорі і т.п. картинки,
Можливі варіанти відповідей: кермо, бублик, колесо; кулька, квітка, семафор; метелик, бант, квітка; окуляри, штанга, самокат, велосипед; міст, веселка, гора; листок дерева, крапля, морква; телевізор, ящик, шафа, 'вікно; матрьошка, ваза, груша, лампочка; гірки, стрічка, змія, річка; стакан, відро, квітковий горщик.
Хід проведення. Вихователь пропонує дітям пограти в гру і пояснює її зміст: потрібно подивитися на картинку і придумати, на що вона схожа. Педагог показує дітям першу картинку з набору і питає одного з дітей, на що це схоже. Якщо дитині важко з відповіддю, запитує наступного. При показі другої картинки з набору гра починається з іншої дитини, щоб у кожного з дітей була можливість відповісти першим.При проведенні гри вихователю важливо підтримати ініціативу дітей, підкреслити, що кожна дитина повинна дати свій власний, оригінальний відповідь.
    1. Вправа "Де чий будинок?"
Мета:Навчити дітей уявляти ситуації на основі схематичних зображень окремих предметів.
Обладнання: Картинки, на яких схематично зображено будиночки: високий і вузький, широкий і низький і т. п.
Хід проведення. Вихователь показує одну картинку і пропонує придумати, хто зі звірів живе в цьому будинку, що він там робить, хто ходить до нього в гості тощо. Кожна дитина придумує свою історію, наприклад, говорить, що у вузькому будиночку живе жирафа або страус. Діти придумують історії, в яких беруть участь реальні і фантастичні звірі. Вихователь може спочатку запропонувати намалювати вигадану тварину, а потім розповісти про нього історію. По кожній картинці розповіді складають 3-5 дітей.
При оцінці відповідей слід звертати увагу на їх повноту і відповідність схемі.
4) Прощання.

Заняття № 6.
1) Вправа «Вухо-ніс».
Мета: розвиток уяви, розвиток уваги, формування настрою на заняття, створення веселого настрою, що об'єднує групу.
Хід проведення. Дітям пропонується виконати наступну послідовність дій: «Лівою рукою беремося за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо, тобто ліве. Одночасно відпускаємо вухо і ніс, ляскаємо в долоні і міняємо положення рук так, щоб вже права трималася за кінчик носа, а ліва - за протилежне, тобто праве вухо ».
2) Вправа «Силуети фігур».
Мета: розвиток уяви, образного мислення, графічних навичок, художнього смаку.
Обладнання: картки з контурним зображенням предметів або силуети фігур, вирізані з цупкого паперу (за кількістю дітей), простий олівець, ластик, набір кольорових олівців, фломастерів або фарб.
Хід проведення. Вихователь роздає дітям картки і каже: «Перед вами незакінчені малюнки. У них не вистачає багатьох деталей, вони сумні, безбарвні. Домальовуйте те, що необхідно, і розфарбуйте малюнки ». Після закінчення малювання проводиться міні-виставка робіт.
3) Вправа «Складання розповіді за картинкою».
Мета: розвиток уяви, мислення, мовлення, вміння будувати речення і розповіді, розвиток емпатії, вміння розпізнавати емоційні стани.
Хід проведення. Поки діти малюють, вихователь підходить по черзі до кожного учня, пред'являє йому картинку із зображеннями облич хлопчиків, що виражають різні емоційні стани. Дитині потрібно розглянути картинки, зрозуміти емоційний стан хлопчиків, придумати і розповісти, що сталося у кожного з героїв.
4) Прощання.

Заняття № 7.
1) Вправа «Колечко».
Мета: розвиток творчих здібностей та уяви, розвиток уважності, моторних навичок, формування настрою на заняття, створення веселого настрою, що об'єднує групу.
Хід проведення. Вихователь пропонує дітям по черзі і як можна швидше перебирати пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем вказівний, середній, безіменний, мізинець. Спочатку можна робити це кожною рукою окремо, потім одночасно двома руками.
2) Вправа «Чому це сталося?»
Мета: розвиток уяви, мислення, мовлення.
Хід проведення. Вихователь пропонує дітям назвати можливі причини виникнення кожної з заданих ситуацій:
  • Автобус зупинився.
  • Чоловік зняв капелюха.
  • Дівчинка сиділа на березі річки.
  • Хлопчик не приніс з лісу жодного гриба.
  • У будинку згасло світло.
  • Всі вікна в квартирі були відчинені навстіж.
3) Вправа «Що може статися?»
Мета: розвиток уяви, мислення, мовлення.
Хід проведення. Вихователь пропонує дітям послухати опис подій і назвати якомога більше їх можливих наслідків:
  • Дівчинка впустила насіннячко.
  • Дівчинка впустила олівець на підлогу.
  • Садівник поливав клумбу з шланга.
  • Мисливець вистрілив в повітря.
  • Хлопчик побачив в магазині цікаву книгу.
4)Прощання.

Заняття № 8.
1) Вправа «Фантастична тварина».
Мета: розвиток уяви, мислення, мовлення, згуртування колективу.
Обладнання: аркуш паперу, простий олівець, ластик, набір кольорових олівців (для кожної дитини).
Хід проведення. Вихователь пропонує дітям придумати і намалювати фантастичну тварину, а потім придумати про неї розповідь. При виникненні труднощів вихователь ставить дітям опорні питання, наприклад:
- Як звуть цю тварину?
- Де вона живе?
- Чим харчується?
- Чим любить і не любить займатися?
- Який у неї характер?
- Чи багато у неї друзів? Чому?
- Чи є у нього вороги? І так далі.
Після закінчення малювання діти розповідають про свою тваринку і показують її іншим дітям.
2) Вправа «Не може бути!»
Мета: розвиток уяви, вміння оперувати образами, будувати речення.
Хід проведення. Кожен з учнів по черзі називає що-небудь неймовірне: річ, явище природи, незвичайна тварина, розповідає випадок.
3) Вправа «Море хвилюється - раз ...) (див. Заняття № 2)
4) Прощання.

Заняття № 9.
1) Вправа «Плескання».
Мета: встановлення настрою на заняття, розвиток групової взаємодії.
Хід проведення: учасники групи встають в лінію або коло. За командою, починаючи з першого, кожен учасник послідовно один раз плескає в долоні. Плескання повинні йти один за одним. Один учасник робить тільки одне плескання.
2) Вправа «Зачарований ліс».
Мета: розвиток уяви, образного мислення, образотворчих навичок, художнього смаку.
Обладнання: картки зі схематичним зображенням дерев і незакінченими лініями невизначеного характеру (за кількістю дітей), простий олівець, ластик, набір кольорових олівців (для кожної дитини).
Хід проведення. Вихователь роздає дітям картки і каже: «Перед вами зачарований ліс. Чарівник накрив його шапкою-невидимкою, тому багато рослин і мешканців лісу виявилися невидимими. Але дещо ви можете розгледіти, напевно тому, що шапка була замала. Давайте спробуємо зняти чари з лісу. Уважно розгляньте картинку, потім перетворіть всі лінії в малюнки. Пам'ятайте, що ліс був надзвичайно гарний і повний мешканців». Можна також запропонувати дітям доповнити малюнки зображеннями звірів, людей, комах, птахів, казкових персонажів. По закінченню малювання влаштовується міні-виставка робіт.
3) Вправа «Придумай зарядку».
Мета: розвиток уяви, емоційна розрядка, вдосконалення рухових навичок, згуртування колективу.
Устаткування: під час проведення вправи включаються дитячі пісні з мультфільмів.
Хід проведення. Учасники стають в коло. Кожній дитині по черзі пропонується скласти по одній вправі і придумати їм назви для проведення зарядки на позначену тему. Наприклад: «Дроворуби на роботі», «Спортсмени на стадіоні», «Переліт птахів» тощо.
4) Прощання.

Заняття № 10.
1) Вправа «Дивовижа на долоні».
Мета: розвиток уяви, образного мислення, образотворчих навичок, художнього смаку.
Обладнання: аркуш паперу, простий олівець, ластик, набори кольорових олівців, воскової крейди, фарби та пензлі (для кожної дитини).
Хід проведення. Ведучий пропонує дітям обвести свою долоню з розкритими пальцями. Після завершення підготовчої роботи дітям повідомляється: «Діти, у вас вийшли схожі малюнки, давайте спробуємо зробити їх різними. Домалюйте якісь деталі і перетворіть звичайне зображення долоні в незвичайний малюнок ». По закінченню малювання влаштовується міні-виставка робіт. Кожен учасник може розповісти про те, що він намалював і чому.
2) Вправа «Артисти пантоміми».
Мета: розвиток уяви, мислення, емоційної сфери, вдосконалення виразних рухів.
Обладнання: мішечок з маленькими листочками паперу, на кожній з яких зображено те, що потрібно буде показати дитині.
Хід проведення. Ведучий пропонує дітям «стати артистами театру пантоміми» і, витягаючи по черзі папірець з мішечка, зображати те, що на ній намальовано, при цьому інші учасники повинні вгадати, що він зображує:
а) тварини: ведмідь, півень, жаба, качка, пінгвін, кішка, собака, заєць і так далі;
б) ситуації з життя: «кухар готує обід», «господиня прибирає кімнату», «шофер лагодить автомобіль» та інші;
в) емоційні стани, почуття, які відчувають різні персонажі: «кішка, яка зустріла собаку», «святкування день народження», «у людини болить зуб» та інші;
3) Вправа "Камінці на березі."
Мета: Навчити створювати нові зразки на основі сприйняття схематичних зображень.
Обладнання: Велика картинка, що зображає морський берег. Намальовано кілька камінців (5-7) різної форми. Кожен повинен мати схожість з яким-небудь предметом, тваринам або людиною.
Хід проведення. Вихователь показує дітям картинку і каже: "По цьому берегу пройшов чарівник і за кілька хвилин все, що було на його шляху, перетворив на камінці. Ви повинні вгадати, що було на березі, сказати про кожен камінчик, на кого або на що він схожий" . Камінчики можуть бути найрізноманітніші: схожі на м'ячик, дзига, пташку, рибку, чоловічка, відерце.
Бажано, щоб кілька камінців мали практично однаковий контур, але вихователь повинен допомогти дітям знайти різні варіанти відповідей.
Вправу можна пропонувати неодноразово, але при цьому слід міняти картинку із зображенням форми камінчиків. Дітям старшої групи можна запропонувати придумати історію про свій камінчик: що це таке? Як він опинився на березі? Що з ним сталося? і т.п.
4) Прощання.















Немає коментарів:

Дописати коментар