неділю, 22 травня 2016 р.

Комплекс ігор та вправ з розвитку уяви у дітей дошкільного віку. (За О.М. Д'яченко)


Гра "Камінці на березі."
У грі може брати участь вся група. Але краще проводити її по підгрупах в 5-7 чоловік.
Мета: Навчити створювати нові зразки на основі сприйняття схематичних зображень.
Обладнання: Велика картинка, що зображає морський берег. Намальовано кілька камінців (5-7) різної форми. Кожен повинен мати схожість з яким-небудь предметом, тваринам або людиною.
Хід гри. Вихователь показує дітям картинку і каже: "По цьому берегу пройшов чарівник і за кілька хвилин все, що було на його шляху, перетворив на камінці. Ви повинні вгадати, що було на березі, сказати про кожен камінчик, на кого або на що він схожий" . Камінчики можуть бути найрізноманітніші: схожі на м'ячик, дзига, пташку, рибку, чоловічка, відерце.
Бажано, щоб кілька камінців мали практично однаковий контур, але вихователь повинен допомогти дітям знайти різні варіанти відповідей.
Вправу можна пропонувати неодноразово, але при цьому слід міняти картинку із зображенням форми камінчиків.
Дітям старшої групи можна запропонувати придумати історію про свій камінчик: що це таке? Як він опинився на березі? Що з ним сталося? і т.п.

Гра "Ялинка з подарунками."
Гра проводиться з усією групою.
Мета:Навчити створювати образи на основі сприйняття тематичного зображення предмета.
Обладнання: Велика картинка, на якій зображені новорічна ялинка і навколо неї діти: хлопчики і дівчатка. Кілька вирізаних зображень мішечків з подарунками різної форми і величини. Форма їх повинна віддалено нагадувати форму різних предметів: м'ячі, ляльки, рушниці, конячки і т.п., але допускати багатозначне тлумачення (наприклад, про один і той же мішечок можна сказати, що там або конячка, або собачка, або кішка). Мішечки можуть прикріплятися на ялинку.
Хід гри. Вихователь показує картинку і каже, що тут зображено новорічне свято. Дід Мороз всім дітям приніс подарунки, але що для кого він приніс, діти повинні вгадати самостійно (одночасно слід залишати на ялинці 4-5 мішечків). Діти по черзі придумують, що знаходиться в кожному мішечку (спочатку дають кілька варіантів відповідей про один мішечок, потім про інший і т.п.) і для кого цей подарунок. Педагог допомагає у виборі варіантів відповідей.
Після того, як діти придумають достатню кількість можливих варіантів відповідей, грунтуючись на формі та величині мішечка, можна провести гру ще кілька разів з мішечками інших форм і розмірів.
Старшим дошкільнятам можна запропонувати придумати історію про один з подарунків і про дитину, який його отримав, намітивши спочатку план розповіді (чому Дід Мороз приніс цій дитині саме цей подарунок? Що дитина буде робити з подарунком? і т.д.).

Гра "На що це схоже?"
У грі бере участь вся група.
Мета:Навчити в уяві створювати образи предметів, грунтуючись на їх схематичному зображенні.
Обладнання: Набір з 10 карток. На кожній намальована одна фігурка, яка може сприйматися як деталь або контурне зображення окремого предмета. Наприклад, можуть бути дані такі зображення: два кола, вписані один в інший, трикутник з кулькою нагорі і т.п. картинки,
Можливі варіанти відповідей: кермо, бублик, колесо; кулька, квітка, семафор; метелик, бант, квітка; окуляри, штанга, самокат, велосипед; міст, веселка, гора; листок дерева, крапля, морква; телевізор, ящик, шафа, 'вікно; матрьошка, ваза, груша, лампочка; гірки, стрічка, змія, річка; стакан, відро, квітковий горщик.
Хід гри. Вихователь пропонує дітям пограти в гру і пояснює її зміст: потрібно подивитися на картинку і придумати, на що вона схожа. Педагог показує дітям першу картинку з набору і питає одного з дітей, на що це схоже. Якщо дитині важко з відповіддю, запитує наступного. При показі другої картинки з набору гра починається з іншої дитини, щоб у кожного з дітей була можливість відповісти першим.При проведенні гри вихователю важливо підтримати ініціативу дітей, підкреслити, що кожна дитина повинна дати свій власний, оригінальний відповідь.

Гру можна повторити неодноразово, але на іншому матеріалі.


Вправа "Чарівна мозаїка."
Вправа проводиться по підгрупах в 2-7 чоловік.
Мета: Навчити дітей створювати в уяві предмети, грунтуючись на схематичному зображенні деталей цих предметів.
Обладнання: Набори вирізаних з щільного картону геометричних фігур (однакові для кожної дитини). Кілька кіл, квадратів, трикутників, прямокутників різних величин.
Хід гри. Вихователь роздає набори і каже, що це чарівна мозаїка, з.якої можна скласти багато цікавих речей. Для цього треба різні фігурки, хто які хоче, докласти один до одного так, щоб вийшло щось цікаве, наприклад, будиночок, машинки, чоловічки, поїзди і т.п.
Коли діти навчаться виконувати завдання, можна запропонувати змагання: хто зможе скласти більше різних предметів зі своєї мозаїки.
Вправа може проводитися на різному матеріалі (різні набори мозаїки). Дітям старшої групи можна запропонувати скласти кілька предметів і про один з них придумати якусь історію. При оцінці слід звернути увагу дошкільнят на оригінальність придуманого і зв'язність сюжету.

Гра "Допоможемо художнику."

У грі може брати участь вся група.
Мета: Навчити дітей уявляти предмети на основі заданої їм схеми.
Обладнання:Великий аркуш паперу, прикріплений до дошки, з намальованим на ньому схематичним зображенням людини. Кольорові олівці чи фарби (фломастери).
Хід гри. Вихователь розповідає, що один художник не встиг домалювати картину і попросив дітей допомогти йому її закінчити. Педагог показує схематичне зображення людини і каже, що зараз вони всі разом цю картину закінчать. Діти будуть придумувати, як це краще зробити, а вихователь буде малювати все, що діти придумають.
Вихователь запитує у дітей: хто тут намальований (хлопчик або дівчинка)? Якого кольору очі? Якого кольору волосся? Як він (вона) одягнений (а)? Діти дають різні варіанти відповідей. Разом з педагогом обговорюють їх і вибирають найбільш вдалі. Найцікавіші відповіді вихователь "втілює" в зображенні: поступово домальовує схему, перетворюючи її в малюнок. Діти можуть допомагати вихователю.
Після того, як малюнок закінчено, можна запропонувати дітям придумати історію про намальовану людину (Як її звуть? Куди вона йде? Хто йде разом з нею? і т.п.).
До розповіді дітей у старшій групі пред'являються більш високі вимоги: оцінюється його зв'язність, послідовність викладу подій, оригінальність.

Гра "Чарівні картинки."
Гра проводиться по підгрупах  4-6 чоловік.
Мета: Навчити уявляти предмети та ситуації на основі схематичних зображень окремих деталей предметів.
Обладнання: Набір карток (7-10 штук). На кожній картці дається схематичне зображення деяких деталей об'єктів або геометричні фігури. У всіх дітей зображення однакові. Кожне зображення розташоване на картці так, щоб залишалося вільне місце для домальовування картинки. Олівці для всіх гравців.
Хід гри. Діти сідають за столики. Вихователь роздає їм олівці і набори карток. Каже, що вони зараз будуть грати в гру Чарівні картинки ". Пояснює її зміст.
Кожну фігурку, зображену на картці, діти можуть перетворити в картинку, яку вони захочуть. Для цього треба домалювати до фігурки все, що завгодно (на кожній картці тільки одна фігурка). Якщо дітям важко відразу приступити до виконання завдання, можна показати на прикладі, як це робиться. Для показу краще брати фігурку, якої немає на картках у дітей, наприклад, показати, як прямокутник можна перетворити в вагон поїзда, в конверт з листом, в вікно, в будинок, в портфель, який несе дівчинка і т.п.
Після цього дорослий пропонує дітям самостійно виконати завдання. Коли діти закінчать роботу, вихователь збирає всі картки. Потім відбирає  повторювані картинки (наприклад, більшість дітей перетворили коло у сонечко або в яблуко, один хлопчик-в обличчя клоуна) і звертає на них увагу дітей. Підкреслює, що ці картинки цікаві і орігінальні.
Через деякий час можна повторити гру, запропонувавши для домальовування інші фігурки (підбираються довільно).


Гра "Творимо казку."

У грі бере участь вся група.
Мета:Навчити створювати в уяві ситуації, грунтуючись на використанні окремих замінників предметів.
Обладнання: Різнобарвні кола (кожній дитині-по 3 кола різних кольорів; окремі кольори у дітей можуть повторюватися).
Хід гри. Вихователь роздає дітям кольорові кола: при першому проведенні вправи по два, при наступних-по три. Кола у всіх дітей різного кольору, наприклад, у одного-червоний, коричневий і жовтий, в іншого-синій, зелений і жовтий, у третього-білий, червоний, зелений і т.д.
Дорослий каже дітям, що зараз вони будуть складати казки, причому кожен напише казку про свого героя.Кожній дитині треба подивитися на свої кола, придумати, кого вони можуть позначати, і скласти про них історію. При цьому слід підкреслити, що кола у всіх різні і казки теж повинні бути різними.
Вихователь дає дошкільнятам на обдумування 5-7 хвилин і починає опитування. Вислуховує всіх дітей, заохочує за оригінальність відповіді, але при оцінці враховує, чи відповідають обрані персонажі кольорам кіл.
Вправу можна проводити неодноразово, змінюючи кольору гуртків у кожної дитини.

Вправа "Кому що потрібно?"
Вправу можна проводити по підгрупах в 5-7 чоловік і з усією группою.
Мета: Навчити створювати в уяві образи предметів і ситуацій на основі сприйняття схематичних зображень предметів.
Обладнання: Кілька великих картин зі схематично зображеною ситуацією. Під кожною сітуацією - кілька схематично зображених предметів. Наприклад:

  • Хлопчик, який сидить за столом. Під цим зображенням намальовані; круг, прямокутник, паличка, чоловічок.
  • Двоє дітей. Під цим зображенням намальовані коло, паличка, у відповідь, чоловічок.
  • Дівчинка в лісі. Внизу-схематичне зображення будиночків, у відповідь, гриба.
  • Хлопчик в будинку. Внизу-схематичне зображення тварини, юловека, машини, книги.
  • Дівчинка у дворі. Внизу-схематичне зображення машини, еловечка, кульки.

Хід гри. Вихователь показує дітям одну картину і каже: "Перед нами незакінчена картина. Треба придумати і розповісти, хто тут намальований, що робить. Для цього треба використати який-небудь предмет з намальованих внизу".
Діти по черзі вибирають одне з маленьких схематичних зображень під картиною, придумують, що це таке і складають розповідь. Наприклад, якщо дитина вибирає в.першій картині зображення круга, то вона може розповісти, що хлопчик сидить за столом, перед ним тарілка і т.д. Можна придумати інакше: перед хлопчиком стоїть чашка і він п'є чай і т.п.
Педагог орієнтує дітей на створення різних історій по одному і тому ж схематичному зображення під картиною.
Після проведення вправи можна відзначити найбільш оригінальні і послідовні історії
Вправу можна проводити багаторазово, змінюючи картини або схематичне зображення під ними.
На одному занятті слід розібрати одну картинку з одним набором схематичних зображень.

Гра "Різні споруди."

Гра проводиться по підгрупах в 5-6 чоловік.
Мета: Навчити дітей варіювати в уяві образи предметів.
Обладнання: Кожній дитині дається по три однакові комплекти, що складаються з 4-5 деталей будівельника (наприклад, в один комплект можуть входити два кубика, брусочок, дві трикутні призми). Важливо, щоб у кожної дитину комплекти повторювалися повністю.
Хід гри. Діти сідають за столами. Кожній дитині вихователь дає по три однакові комплекти деталей і каже, що зараз вони будуть споруджувати різні будівлі. Кожна дитина може зробити три різні споруди.
Діти починають будувати. Якщо їм складно виконувати завдання, вихователь дає зразок різних будівель з одних і тих же деталей, наприклад, з брусочків і двох кубиків споруджує будинок, ляльковий диван, машинку, ворота і т.д.
Після того, як всі виконають завдання, дорослий разом з дітьми розглядає споруди і відзначає ті, де найцікавіше використані деталі.
Гру можна повторити, запропонувавши для будівель інші комплекти деталей.


Гра "Різні казки."

У грі бере участь вся група.
Мета: Навчити дітей уявляти різні ситуації, використовуючи в якості плану наочну модель.
Обладнання: Три рамочки з оксамитового паперу, які можуть бути розташовані на фланелеграфі. Дві стрілки з оксамитового паперу, які
розташовуються між рамочками. Фігурки-силуети, які розміщуються в
рамочках (два чоловічки що стоять , два чоловічки що біжать, три дерева,
будиночок).
Для повторного проведення гри можуть бути використані будь-які інші фігурки або замінники предметів (смужки різної довжини, різнокольорові круги і т.п.).
Хід гри. Діти сідають перед фланелеграфом. Вихователь пояснює завдання: треба скласти казку, але не просто придумати її, а використовувати для підказки фланелеграф. Дорослий розміщує на фланелеграфі три рамочки, між ними-дві стрілки, а всередині-окремі фігурки: в першій рамочці-будиночок, в другій-два стоячих чоловічка, в третій-три дерева і два біжачих чоловічка. Пояснює, що дивлячись на фланелеграф, треба зуміти "прочитати" казку. Кожен повинен зробити це по-своєму.
Якщо дошкільнята відчувають затруднення при складанні казок, дорослий пропонує зразок: "В одному будиночку жив-був хлопчик. Одного разу він вийшов погуляти і зустрів іншого хлопчика. Вони вирішили разом піти гуляти в ліс. У лісі діти бігали, грали в хованки, а потім розійшлися по домівках ". (Бажано, щоб зразок був деталізований, наприклад, можна описати, як виглядав будиночок, як звали хлопчиків, кого вони зустріли в лісі і т.п.).
Потім свої казки розповідають троє-четверо дітей. Вихователь зазначає, чи відповідає викладена ситуація зображенням, як оформлений сюжет, чи відрізняються казки один від одного.

Гра "Чудові перетворення."

Гра проводиться з усією групою дітей.
Мета: Навчити дітей створювати в уяві предмети, ситуації на основі наочних моделей.
Обладнання: Картки із зображеннями замінників предметів (1-2 для кожної гри), на кожній картці намальовані три смужки різної довжини, два-три круги різного кольору. Аркуші паперу і кольорові олівці для малювання.
Хід гри. Вихователь пропонує гру "Чудові перетворення" і пояснює її зміст: розглянути картинки, придумати, що вони позначують, намалювати на своєму аркуші відповідну картинку (можна декілька).
Закінчені малюнки педагог аналізує разом з дітьми: відзначає їх відповідність зображеним предметів-замінникам, оригінальність змісту та композиції.
Гра може повторюватися неодноразово з різними картками.

Гра "Де чий будинок?"

У грі може брати участь будь-яка кількість дітей.
Мета:Навчити дітей уявляти ситуації на основі схематичних зображень окремих предметів.
Обладнання: Картинки, на яких схематично зображено будиночки: високий і вузький, широкий і низький і т.п.
Хід гри. Вихователь показує одну картинку і пропонує придумати, хто зі звірів живе в цьому будинку, що він там робить, хто ходить до нього в гості тощо
Кожна дитина придумує свою історію, наприклад, говорить, що у вузькому будиночку живе жирафа або страус.
Діти придумують історії, в яких беруть участь реальні і фантастичні звірі. Дорослий може спочатку запропонувати намалювати вигадану тварину, а потім розповісти про нього історію.
По кожній картинці розповіді складають 3-5 дітей.
При оцінці відповідей слід звертати увагу на їх повноту і відповідність схемі.

Гра "Чудовий ліс."

У грі бере участь будь-яка кількість дітей.
Мета: Навчити створювати в уяві ситуації на основі їх схематичного зображення.
Обладнання: Однакові аркуші паперу (для кожного граючого), де намальовано кілька дерев і в різних місцях розташовані незакінчені, неоформлені зображення. Набори кольорових олівців.
Хід гри. Вихователь роздає дітям аркуші паперу, пропонує намалювати ліс повний чудес і розповісти про нього казкову історію. Незакінчені зображення можна перетворити в реальні чи вигадані предмети: дерева, метелики, пташки і т.д.
Коли діти намалюють ліс, вихователь збирає малюнки і разом з дітьми розглядає їх, зазначає оригінальні, найбільш відповідні схемі.

Джерело: О.М.Дьяченко /Развитие воображения дошкольника. Методическое пособие для воспитателей и родителей

Немає коментарів:

Дописати коментар